کد خبر : 8940
تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 - 13:25

تحریک عبدالحمید امام جمعه اهل سنت در سیستان و بلوچستان همچنان قربانی می‌گیرد

تحریک عبدالحمید امام جمعه اهل سنت در سیستان و بلوچستان همچنان قربانی می‌گیرد
پس از خطبه‌های نماز جمعه و اقامه نماز در مسجد مکی باز هم فضای استان سیستان و بلوچستان ملتهب شد، اغتشاشگران چندین کیوسک، بانک و خودرو پلیس را به آتش کشیدند و حتی خودروی شخصی مردم را با پرتاب مواد آتش‌زا سوزاندند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس؛ ظهر امروز پس از خطبه‌های نماز جمعه و اقامه نماز در مسجد مکی باز هم فضای استان سیستان و بلوچستان ملتهب شد.

تمرکز این آشوب‌ها این‌بار نه در زاهدان که در خاش بود.

جایی که امام جمعه اهل سنت آن، مولوی محمدعلی شهنوازی از نخستین امام جمعه‌های اهل سنتی است که در سطح این استان حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کرده بود!

منابع آگاه از وارد آوردن فشار مضاعف بر امام جمعه خاش پس از موضع‌گیری‌های اخیر او خبر می‌دهند.

البته خطبه‌های نماز جمعه امروز خاش را نیز فرد دیگری به نام محمد عثمان قلندرزهی که امام جماعت مسجد الخلیل خاش که همسو با عبدالحمید است، خوانده است.

مشاهدات عینی خبرنگار فارس نشان می‌دهد اظهارات امروز وی متاثر از عبدالحمید بوده که بر مبنای آن تحریک مردم در دستور کار قرار داشته است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آتش تحرکات امروز خاش که طی آن علاوه بر تعرض به فرمانداری، به اموال خصوصی و عمومی مردم آسیب وارد شد نیز از مسجد مکی فراهم شده است.

شدت اغتشاشات به حدی بود که تقریبا هیچ بانکی در شهر خاش از گزند آن در امان نبوده است.

14010813001478 Test NewPhotoFree

اغتشاشگران علاوه بر فرمانداری به ساختمان جهاد کشاورزی خاش و دیگر ساختمان‌های دولتی خسارت وارد کردند.

آنها چندین کیوسک و خودرو پلیس را به آتش کشیدند و حتی خودروی شخصی مردم را با پرتاب مواد آتش‌زا سوزاندند.

14010813001475 Test NewPhotoFree

همچنین در جریان ناآرامی‌های امروز در خاش چند نفر کشته و زخمی شده‌اند که آمار دقیق آن هنوز اعلام نشده است.

این اغتشاشات تنها یک روز پس از پایان عملیات گاز‌رسانی به خاش صورت گرفته که منابع محلی آن را محل تامل می دانند.

14010813001479 Test NewPhotoFree

در روزهای گذشته امام جماعت مسجد مکی بارها با تحریک اهل سنت زمینه ساز اغتشاش در زاهدان شده بود که به کشته و زخمی شدن مردم و نیروهای حافظ امنیت منجر شده است.

برخی منابع سال‌هاست درخصوص ارتباط مشکوک مولوی عبدالحمید با عربستان و برخی سرویس های امنیتی کشورهای منطقه هشدار داده اند.

آنها با توجه به جلوداری عبدالحمید در التهابات این روزها معتقدند وی خط آشوب را از بیرون مرز‌ها دریافت و در داخل استان پیگیری می‌کند.

همزمان شبکه سعودی اینترنشنال پوشش گسترده اظهارات عبدالحمید و تصاویر ناآرامی‌ها در زاهدان را در دستور کار قرار داده است.

مولوی عبدالحمید: رفراندوم بگذارید و نتیجه آن را بپذیرید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان ضمن تاکید بر این که «مسئله ما یک مسئله داخلی است» خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برای تغییر سیاست‌ها شد و خواست که «صدای اعتراضات» شنیده شوند.

سعید آجرلو، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توییتی در واکنش به این اظهارات نوشت: «آقای عبدالحمید اونجایی که باید براش رفراندوم پیشنهاد کنی حکومت سعودیه.»

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان، او گفت: «در سال ۵۷ ملت ایران خیزش بسیار بزرگی انجام داد. آن زمان که ملت ایران انقلاب کرد و روحانیت پیشاپیش بود، ملت دلیل انقلاب خود را نبود آزادی می‌دانست»، «بنابراین مردم انقلاب را پیروز کردند و زنان و مردان، دانشجویان و بازاریان، همه به صحنه آمدند و برای تحقق آزادی کشته دادند و به زندان رفتند. انقلاب را ملت پیروز کرد و به جمهوری اسلامی هم همین ملت، رأی داد. این نظام مشروعیت خود را از رأی ملت گرفت»، «تمام مقامات و مسئولان مشروعیت خود را، مستقیم یا غیرمستقیم، از مردم گرفته‌اند».

مولوی عبدالحمید با بیان این که «بسیاری از زنان ماهرتر و بااستعدادتر از مردان هستند»، گفت: زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. من این‌ها را می‌گویم تا همه بدانند که مشکل کجاست». به اعتقاد او «تبعیض در اسلام و قانون اساسی کشور، جایی ندارد»، «این زنان شایستگی و لیاقت دارند و باید به‌کار گرفته شوند. به‌کارگیری زنان و اقوام و مذاهب در هیئت دولت شما را خوشنام می‌کند و به نفع حاکمیت و نظام است».

او با بیان این که «زنان بی‌مهری دیده‌اند. چرا زنان روسری‌هایشان را می‌سوزانند؛ درحالی‌که پوشیدن روسری یک فرهنگ ایرانی و اسلامی است؟ چه کسی این زنان را به خشم درآورده است؟ این پرسش‌ها را باید از خودمان بپرسیم».

مولوی عبدالحمید علت دین‌گریزی در جامعه ایرانی را نیز عملکردها در کشور دانست و با ابراز تاسف از دین‌گریزی و برداشت خود از علت اعتراض آنها، گفت: «تا به حال از ایرانیان نظرخواهی نکرده‌اید؛ حالا بپرسید و مشورت کنید. ما جز خیر کشور و خیر ملت خواسته دیگری نداریم».

او با بیان این عقیده که «نه شیعه و نه سنی، به زور به بهشت نمی‌رود»، گفت: ایرانیان هم با شمشیر اسلام را نپذیرفته‌اند بلکه با محبت و اخلاق زیبا دین پذیرفته شده است. عدالت مسلمانان دین را به دنیا آورده است و اشتباه است که کسی فکر کند ملت‌ها به زور اسلام را پذیرفته‌اند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با یادآوری اینکه مسئله ما یک مسئله داخلی است، گفت: «من خدمت رئیس‌جمهوری فعلی رسیدم و به او گفتم اگر عزت ایران را می‌خواهی زنان و اقوام را در کابینه‌ات بیاور اما متأسفانه تا به حال از مسئولان گوش شنوایی ندیده‌ام و همیشه سلیقه‌ای عمل شده است».

او درباره‌ی جایگاه زنان در فرهنگ مردم بلوچ نیز گفت: «در منطقه ما فرهنگ عجیبی نسبت به زنان وجود دارد. اگر کسی بخواهد قاتل خویشاوندانش را بکشد و ببیند زنی همراه آن قاتل است، سرش را پایین می‌اندازد. زن در فرهنگ ما احترام ویژه‌ای دارد. این‌ها دختران، خواهران و مادران شما هستند. بگذارید زنان شما را بزنند. اگر زنی ما را بزند، ما از خود دفاع نمی‌کنیم. حتی اگر شما را کتک بزنند، نباید پلیس آن‌ها را بزند. کدام شریعت و قانون به گشت ارشاد اجازه داده دست و پای زنان را بگیرد و آن‌ها را در ماشین بیندازد؟»

امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان تأکید کرد: «ما همه ایرانی هستیم و چه از نیروهای نظامی کشته شود، چه از مردم، این خسارتی بر ماست. ما شیعه و سنی و اقوام نداریم. همه یکی هستیم. ما می‌گوییم مشکل ملت ایران حل بشود و جز این هیچ‌چیزی نمی‌خواهیم.

مولوی عبدالحمید در پایان درباره‌ی حوادث چند هفته پیش زاهدان با بیان این که «دیه نمی‌خواهیم؛ مقصران را در هر رده‌ای مجازات کنید»، به مردم زاهدان توصیه کرد: «امروز نیرویی در شهر نیست و امنیت در دست شماست. هیچ‌کس به مالی تعرض نکند و هرکس به اموال و آبروی مردم تعرض کند، از ما نیست؛ چرا که این بر خلاف شریعت است. امنیت شهر امروز در دست خودتان است و هیچ‌کس آسیبی به کسی نرساند».بات‌ها تاکید کرد.

همزمان گزارش شده است که پس از برگزاری نماز جمعه زاهدان مردم به خیابان های شهر آمده اند و شعارهای ساختار شکن  داده اند.

همچنین تصاویری از تیراندازی سنگین در زاهدان دیده می شود که معترضان شعار می دهند «یا شهادت یا آزادی».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.