کد خبر : 7401
تاریخ انتشار : شنبه 5 شهریور 1401 - 13:25

بین حملات به اهداف ایران در سوریه و مذاکرات احیای برجام ارتباطی هست؟

بین حملات به اهداف ایران در سوریه و مذاکرات احیای برجام ارتباطی هست؟
دو حمله اخیر به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سوریه با نیروهای همسو با ایران مرتبط بوده است و این حملات، در زمانی که به نظر می‌رسد واشنگتن به توافق هسته‌ای با تهران نزدیک است، تنش‌ها را افزایش داده است.

به گزارش کلینی نیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد عملیات اخیر آمریکا در سوریه و هدف قرار دادن پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته است ایالات متحده «خواهان تشدید تنش‌ها» با ایران در سوریه نیست.

این روزنامه می‌گوید دو حمله اخیر به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سوریه با نیروهای همسو با ایران مرتبط بوده است و این حملات، در زمانی که به نظر می‌رسد واشنگتن به توافق هسته‌ای با تهران نزدیک است، تنش‌ها را افزایش داده است.

مقام‌های آمریکایی تاکید می‌کنند هیچ ارتباطی بین حملات در سوریه و مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام وجود ندارد.

نیویورک تایمز نوشته برخی ناظران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا حملات نیروهای تحت حمایت ایران می‌تواند تلاشی از سوی تندروهای ایران برای برهم زدن هرگونه توافق باشد.

این روزنامه نوشته هرگونه حمله‌ای که منجر به تلفات زیادی در هر دو طرف شود، مذاکرات هسته‌ای را از مسیر خود خارج خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به نیویورک تایمز گفته است آمریکایی‌ها از طریق کانال‌های خصوصی و همچنین علنا به ایران گفته‌اند که درصدد تشدید خصومت‌ها نیستند و حملات و اقدامات آنها برای حفظ منافع ایالات متحده صورت گرفته است.

اگرچه در روزهای اخیر ، خوش‌بینی‌ها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق برجام افزایش یافته اما آمریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی برای احیای برجام اختلاف نظر دارند و به نوشته شبکه خبری بلومبرگ، حل و فصل این موارد ممکن است هفته‌ها زمان ببرد.

حمله هوایی آمریکا در سوریه؛ ایران هرگونه وابستگی اهداف حمله به جمهوری اسلامی را رد کرد

به نوشته نیویورک تایمز، برخی از تحلیلگران ایرانی گفته‌اند حملات ایالات متحده، تلاش دولت جو بایدن برای راضی کردن منتقدان توافق هسته‌ای و نشان دادن موضع سفت و سخت علیه ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای است.

حملات متقابل

نیروهای تحت حمایت دولت  سوریه اخیرا با هواپیماهای بدون سرنشین به یک پایگاه نظامی آمریکا در جنوب سوریه حمله کردند و در همان روز، پایگاه دیگری که توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا در نزدیکی مرز اشغال شده آمریکا درشرقی سوریه با عراق مورد استفاده قرار می‌گرفت، با شلیک موشک هدف قرار گرفت.

فرماندهی نیروهای متجاور آمریکا، سنتکام، آمریکا گفته‌اند حملات ۱۵ اوت به دو پایگاه ایالات متحده در سوریه، احتمالا تلاش ایران برای انتقام از حمله قبلی اسرائیل بوده باشد.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی تنف، در نزدیکی مرز جنوب سوریه، یک روز پس از آن انجام شد که اسرائیل به اهداف نظامی در دمشق و طرطوس سوریه حمله کرد و سه سرباز سوری را کشت.

ارتش اشغالگرآمریکا در سوریه واکنش، دو روز پیاپی به مواضع شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در سوریه حمله کرد.

این کشور می‌گوید این حملات، واکنش به حملات این گروه‌ها بوده در نتیجه آن حداقل دو نفر کشته شده‌اند.

ارتش متجاوز آمریکا گفته است این حملات برای محافظت و دفاع از نیروهای آمریکایی در برابر حملات «گروه‌های مورد حمایت رژیم ایران» انجام شده است.

آمریکا نزدیک به ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله موشکی بامداد چهارشنبه به شرق سوریه را «نقض حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» این کشور خواند و «قویا» محکوم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا و به دنبال حملات آمریکا، خواهان خروج فوری باقی‌مانده نیروهای آمریکایی از سوریه شد.

نیروهای آمریکایی در پایگاه “تنف” سوریه 

پایگاه “تنف” در استان استراتژیک دیرالزور در کنار مرز عراق قرار دارد که حاوی میادین نفتی است.

این پایگاه ابتدا در سال ۲۰۱۶ برای مقابله با داعش که در آن زمان بخش شرقی سوریه را کنترل می کرد ایجاد شد.

گروه تروریستی داعش بعدا از این ناحیه رانده شدند و این پایگاه اکنون بخشی از استراتژی وسیع تر نیروهای متجاوز آمریکا موسوم به نیروهای ائتلاف ضدداعش برای مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه قلمداد می‌شود که به غارت میادین نفتی این منطقه که بخشی از سوریه  محسوب می شود، دست یافته است.

دولت سوریه  مکررا هشدار داده است که حضور نیروهای متجاوز آمریکا در استان اشغال شده دیرالزور سوریه توجیهی ندارد.

آمریکا یک بار در ژوئن سال ۲۰۱۷ از حمله پهپادی نیروهای حامی بشار اسد به نیروهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا در جنوب سوریه خبر داد.

مقام‌های آمریکایی گفتند آن پهپاد ساخت ایران بود و با آتش نیروهای ائتلاف سرنگون شد.

مقام های آمریکایی گفته‌اند که نیروهایشان در سوریه نقش مشاوره و پشتیبانی از “نیروهای دمکراتیک سوریه” که از مخالفان دولت سوریه است و اعلام خود مختار حمایت می کند.

آمریکا از نظر مقامات دولت سوریه یک متجاوز اشغالگر محسوب می شود که قسمتی از خاک سرزمینی این کشور که دارای میادین نفتی است به اشغال خود در آورده است.

روسیه سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ را از سوریه خارج می‌کند

یک شرکت اطلاعات ماهواره‌ای اسرائیلی می‌گوید مسکو سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۳۰۰ خود را از سوریه خارج و به روسیه باز گردانده است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، تصاویر ماهواره‌ای شرکت «ایمیج ست اینترنشنال» نشان می‌دهند که سامانه اس-۳۰۰ مستقر در نزدیکی شهر مصیاف، که چندین سال در آنجا بود، در هفته‌های اخیر برچیده شده است.

بر اساس این گزارش، رادار این سامانه به پایگاه هوایی حمیمیم، و آتش‌بار آن به بندر طرطوس در غرب سوریه منتقل شده‌اند.

ارتش روسیه در ماه مه گذشته، از این سامانه علیه جنگنده‌های متجاوز اسرائیلی  حریم آسمان مصیاف در شمال غرب سوریه استفاده کرده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.