کد خبر : 15496
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1402 - 10:31

بیانیه مشترک باکو و ارمنستان درباره معاهده صلح

بیانیه مشترک باکو و ارمنستان درباره معاهده صلح
وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از تلاش‌های دو کشور آذربایجان و ارمنستان در زمینه اعتمادسازی، اعلام کرد که ترکیه از اقدامات بیشتر در راستای اعتمادسازی میان این دو کشور حمایت می‌کند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های حارجی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه ۷ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که دو کشور بر سر برداشتن گام‌هایی در راستای عادی‌سازی روابط خود به توافق دست‌یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس بیانیه روز پنجشنبه، ایروان و باکو در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به یک معاهده صلح بر مبنای احترام به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگرند. این بیانیه می‌افزاید: «ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر این باورند که یک فرصت تاریخی برای دستیابی به صلحی که از مدت‌ها در انتظار آن بودیم در منطقه به وجود آمده است.»

دو کشور همسایه برای چند دهه بر سر قره‌باغ درگیر مناقشه بوده‌اند.

باکو ۳۲ نظامی ارمنی را آزاد می‌کند و ایروان دو سرباز ارتش را به «نشانه حسن نیت» آزاد می‌کند.

اقدامات دیگر شامل حمایت ارمنستان از تلاش جمهوری آذربایجان برای میزبانی اجلاس اقلیمی کاپ۲۹ سازمان ملل با انصراف از نامزدی خود است. جمهوری آذربایجان موافقت کرده است که از نامزدی ارمنستان در یک گروه منطقه‌ای مرتبط با مذاکرات اقلیمی حمایت کند.

دو کشور همچنین ازجامعه بین‌المللی خواسته‌اند که با در نظر گرفتن تاثیر مثبت این توافق بر سراسر منطقه قفقاز جنوبی، از تلاش‌های صورت گرفته در ایجاد اعتمادسازی متقابل پشتیبانی کنند.

این توافق در جریان گفت‌وگوها میام مقام‌های دفتر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و دولت الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، به دست آمد.

علی‌اف و پاشینیان چندین بار در گفت‌وگوهای عادی‌سازی با میانجی‌گری اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه شرکت کرده‌اند.

این مذاکرات در ماه‌های اخیر بعد از آنکه آذربایجان کشورهای غربی را به جانبداری متهم و از شرکت در مذاکراتی در آمریکا و اسپانیا خودداری کرد متوقف شد. گفت‌وگوهای دو کشور در پایان ماه اکتبر در ایران از سر گرفته شد.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا شد.

منطقه قره‌باغ که برای چند دهه صحنه درگیری دو کشور بود، پس از حمله آذربایجان در ماه سپتامبر تسلیم شد. این حمله منجر به فرار بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی‌تبار از منطقه شد.

این قلمرو در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما مناطق وسیعی از آن به مدت سه دهه در کنترل ارمنی‌ها بود.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از تلاش‌های دو کشور آذربایجان و ارمنستان در زمینه اعتمادسازی، اعلام کرد که ترکیه از اقدامات بیشتر در راستای اعتمادسازی میان این دو کشور حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین خواستار امضای فوری توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان شد و دستیابی به چنین توافق‌نامه صلحی را “یکی از گام‌های مهم برای برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی” توصیف کرد.

در همین راستا چارلز میشل، رئیس شورای اروپا نیز با اعلام خرسندی از بیانیه مشترک ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این توافق را “اقدامی رو به جلو” و “گامی بلند در جهت استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی” توصیف کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »