کد خبر : 8473
تاریخ انتشار : جمعه 15 مهر 1401 - 16:14

بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت جهان تولید خود را کاهش داده‌اند

بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت جهان تولید خود را کاهش داده‌اند
مهم‌ترین کشور‌های صادر‌کننده نفت در جهان توافق کرده‌اند که تولید نفت را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اعضای تولید‌کننده نفت اوپک پلاس که شامل روسیه هم می‌شود تلاش می‌کنند تا بهای نفت را بالا ببرند.

به گزارش کلینی نیوز، از ماه ژوئن بهای نفت سیر نزولی داشت که نگرانی‌ها بر سر حملهٔ روسیه به اوکراین دوباره آن را بالا برد.

مهم‌ترین کشور‌های صادر‌کننده نفت در جهان توافق کرده‌اند که تولید نفت را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اعضای تولید‌کننده نفت اوپک پلاس که شامل روسیه هم می‌شود تلاش می‌کنند تا بهای نفت را بالا ببرند.

اوپک پلاس چیست؟

اوپک پلاس گروهی متشکل از ۲۳ کشور صادر‌کنندهٔ نفت است که در نشست‌های منظم تصمیم می‌گیرند چه میزان نفت خام به بازار جهانی عرضه کنند.

هستهٔ اصلی این گروه ۱۳ عضو اوپک است (سازمان کشور‌های صادر‌کنندهٔ نفت) که بیشتر آنها از خاور‌میانه و کشور‌های آفریقایی هستند. اوپک در سال ۱۹۶۰ به عنوان یک کارتل با هدف تثبیت قیمت منابع نفت جهان آغاز به کار کرد.

امروزه کشور‌های عضو اوپک حدود ۳۰‌درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کنند. عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید‌کنندهٔ نفت اوپک است که روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

در سال ۲۰۱۶ وقتی قیمت نفت کاهش پیدا کرده بود اوپک به همراه ۱۰ تولید‌کنندهٔ نفت دیگر سازمان اوپک پلاس را تشکیل داد.

این اعضای جدید شامل روسیه می‌شود که روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

این کشور‌ها بیش از ۴۰ درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کنند.

کیت دوریان، از سازمان انرژی می‌گوید: «اوپک پلاس در تلاش است تا عرضه و تقاضای بازار نفت را متعادل کند. وقتی تقاضا برای نفت کاهش پیدا می‌کند آنها با کاهش تولید، قیمت‌ نفت را بالا نگه می‌دارند.»

اوپک پلاس هم‌چنین می‌تواند با عرضهٔ بیشتر نفت به بازار قیمت نفت را پایین نگه دارد و این خواستهٔ وارد‌کنندگان اصلی نفت مانند آمریکا و بریتانیاست.

چگونه قیمت نفت تا این حد بالا رفت؟

در بهار ۲۰۲۰، با گسترش کووید در سراسر جهان و قرنطینه شدن کشورها، قیمت نفت خام به دلیل کمبود خریدار سقوط کرد.

خانم دوریان می‌گوید: «تولیدکنندگان پول می‌دادند تا خریداران نفت را تحویل بگیرند چون فضای کافی برای ذخیره‌سازی و انبار نفت را نداشتند.

پس از آن، اعضای اوپک پلاس موافقت کردند تولید خود را ده میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا به افزایش قیمت کمک کنند.

از آن زمان، این گروه به آرامی تولید را افزایش داده است زیرا تقاضا نیز افزایش یافته است.

افزایش قیمت نفت خام باعث بالا رفتن قیمت سوخت در بریتانیا و سراسر جهان و بروز تورم شد که به بالاترین میزان خود در چهل‌سالهٔ اخیر در بریتانیا رسیده است.

اما زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، قیمت نفت خام به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید. بازارها نگران بودند که تحریم‌های جهانی ممکن است به کمبود نفت روسیه منجر شود.

قیمت از آن زمان به بعد کاهش یافته و این گمانه زنی را برانگیخت که اوپک پلاس تولید را کاهش خواهد داد.

آمریکا از اوپک پلاس خواسته بود که تولید نفت را کاهش ندهد، کاخ سفید این تصمیم اوپک پلاس را «کوته‌نظرانه» نامیده است.

در ماه ژوئیه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، سفر کرد تا از شاهزاده محمد ‌بن سلمان بخواهد تا تولید نفت را افزایش دهد که او نپذیرفت.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا هم از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواسته بود که تولید نفت را افزایش دهند که موفق نشده بود.

چه بر سر نفت روسیه آمده است؟

پس از حملهٔ روسیه به اوکراین، بسیاری از کشور‌ها دیگر نفت روسیه را نخریدند و قیمت آن شروع به کاهش کرد. تا جایی که هر بشکه نفت خام روسیه ۳۰ دلار ارزان‌تر از نفت خام برنت، مرجع قیمت‌گذاری نفت‌خام در بازار جهانی شد. در پایان ماه سپتامبر هر بشکه نفت روسیه ۲۰ دلار ارزان‌تر بوده است.

چین و هند که به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوستند در‌حال‌حاضر دریافت‌کنندهٔ بیش از نیمی از صادرات نفت دریایی روسیه هستند.

روسیه اکنون با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تأمین‌کنندهٔ نفت چین است.

در ماه مارس امسال، میزان واردات نفت چین و هند از روسیه بیش از کل واردات نفتی ۲۷ کشور اتحادیهٔ اروپا بوده است. اتحادیهٔ اروپا قصد دارد از ۵ دسامبر واردات نفت روسیه را تحریم کند. این تحریم شامل تانکر‌های ارسالی و خطوط لولهٔ نفتی می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.