کد خبر : 15804
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 8:29

بازگشت موقت به تحصیل داوطلبان متقلب در کنکور دانشگاههای ایران

بازگشت موقت به تحصیل داوطلبان متقلب در کنکور دانشگاههای ایران
با حکم دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی مبنی بر بازگشت موقت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب کنکور سبب نگرانی جامعه دانشگاهی شده و صدای اعتراض برخی تشکل‌های دانشجویی را هم درآورده است،

به گزارش کلینی نیوز، روز شنبه ۲۵ آذر نیز در پی این دستور یک شبه حکم بازگشت به تحصیل ۳۵ داوطلب داده شد، این موضوع سبب شد که عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور طی نامه‌ای، تاکید کند که سازمان سنجش عملاً توانایی اجراء این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد و تصمیم‌ به کناره‌گیری از ریاست سازمان گرفته تا شرایط برای فرد دیگر جهت اجرای احکام صادر شده، فراهم شود.

خبرگزاری فارس، محمد رحمتی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره موضوع ابهام در پذیرش برخی دانشجویان شبهه دار با تاکید بر اینکه پذیرش تمام دانشجویان علوم پزشکی صرفا از طریق سازمان سنجش صورت می‌گیرد، نسبت به شفاف‌سازی موارد ابهام آمیز اعلام آمادگی کرده و گفت: مدیرکل آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بارها به دانشجویان و نماینده‌های تشکل‌ها اعلام کرده‌ است چنانچه درباره هر دانشجویی و در هر دانشکده دانشگاه ابهامی وجود دارد، به طور مستقیم به این حوزه مراجعه کنند تا بررسی کامل انجام شود.

موضوع ابهام در پذیرش دانشجویان در چند روز گذشته مورد توجه قرار گرفته و اعتراض برخی تشکل‌های دانشجویی را هم در پی داشته است، به دلیل اینکه با دستور حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری درباره وضعیت دانشجویانی که با نظر هیأت رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری متخلف شناخته شده‌اند، حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور که بیشتر آنها هم پزشکی هستند، یک شبه صادر شد.

پس از صدور این حکم، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد، از سمت خود استعفا کرد.

واکشن مسئولان دانشگاه در ایران

 سیدمحمود آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با ابراز تأسف از اینکه آموزش عالی کشور مجبور است بازگشت به تحصیل افراد مشکوک به تقلب را آن هم با حکم قضایی بپذیرد، گفت: اگر این افراد به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شوند، قطعاً از سمتی که دارم کناره‌گیری می‌کنم ولی چنین دانشجویانی را نمی‌پذیرم.

آقامیری خاطرنشان کرد: پذیرش چنین دانشجویانی به منزله بی‌ثبات کردن نظام آموزش عالی کشور است. یعنی به هم ریختگی سیستم آموزش عالی کشور با حضور متقلبی که سواد ندارد و توانسته با کلک وارد دانشگاه شود و با چنین پروسه‌ای فارغ‌التحصیل شود، این فرد وارد عرصه جامعه می‌شود؛ بنابراین احتمال دارد جامعه با سواد کم و مدرک چنین افرادی آلوده شود.

محمد رحمتی معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی نیز در پاسخ به این نامه گفت: بارها از دانشجویان خواسته شده تمام موارد ابهام آمیز را با ذکر نام و با مصداق به معاونت آموزشی اعلام کنند و تاکنون هیچ موردی طی یک ماه گذشته در این خصوص اعلام نشده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عنوان کرد: فهرستی ۱۹ نفره از دانشجویانی که پذیرش آنها در قالب هیچ یک از قوانین و آئین‌نامه‌های فوق توجیه‌پذیر نبوده و حضور آنها در دانشگاه واجد ابهامات قانونی است، تهیه کرده و نزد بسیج دانشجویی به صورت محرمانه محفوظ است که در صورت عدم پیگیری از سوی مسؤولان دانشگاه و عدم شفاف سازی لازم در اذهان عمومی تا دو هفته آتی، به مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضائی ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هنوز هیچ داوطلب مشکوک به تقلبی به دانشگاه تهران معرفی نشده است، گفت: از قضیه بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب اطلاعی ندارم، پس از اشراف به قضیه موضع‌گیری می کنم.

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

در مرداد ماه امسال خبری منتشر شد که  دیوان عدالت اداری ایران حکم انفصال از خدمت عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش بدلیل جلوگیری از ورود داوطلبان  متقلب در کنکور به دانشگاه‌ها،  صادر شد.

در خصوص حکم انفصال از خدمت عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش از سوی اطلاعیه دیوان عدالت اداری به صدور دستور موقت به نفع شاکی که یکی از داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور با رای محکومیت قطعی و پرونده مختومه است اذعان داشته و افزوده است: “دیوان عدالت اداری با این استدلال که اجرای رای هیات تخلفات مبنی بر لغو قبولی شاکی از ادامه تحصیل چون موجب عقب ماندگی تحصیلی شاکی خواهد شد و جبران آن غیر ممکن یا مشکل خواهد شد اقدام به صدور دستور موقت تا تعیین تکلیف نهایی کرده است.”

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری قبل از برگزاری کنکور سراسری با رونمایی از نسل دوم دستگاه‌های آشکارساز تجهیزات تقلب در کنکور، به متقلبان هشدار داده بود که نخواهیم گذاشت کسی حتی یک صندلی دانشگاه را از مسیر خلاف در اختیار خود قرار دهد.

حال متقلبان کنکور از دور زدن قانون به اهداف خود می رسند، افرادی که با دانشی اندک اکثرا رتبه های پزشکی و مهندسی آورده اند و با ورود آنها به بازار کار، جان و مال جامعه ایران را با مخاطراتی هولناک و اسفبار روبرو خواهد کرد.

استعفای رئیس سازمان سنجش آموزش کشور

 عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش روز ۲۷ آذر ماه با انتشار نامه‌ای در اعتراض به حکم دیوان عدالت اداری درباره بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکور از مقام خود استعفا کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نتیجه استعفای رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از مخالفت وزیر علوم با این استعفا خبر داد.

عبدالحسین خسروپناه، این استعفا را کار درستی ندانسته و تاکید کرده «اختلاف پیش‌ آمده، باید تحمل می‌کرد تا به جمع‌بندی نهایی برسد.»

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در حاشیه اختتامیه جشنواره حرکت در دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوال مهر در مورد پذیرفتن یا نپذیرفتن استعفای رئیس سازمان سنجش و اینکه وضعیت سازمان در حال حاضر با توجه به استعفای رئیس آن چیست، گفت: این موضوعی فنی است، آن را رها کنید و از آن عبور کنید.

رئیس دیوان عدالت اداری دز یک مصاحبه پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ادعا کرد که بیش از ده برابر همین افراد شبهه دار به تقلب در کنکور به موجب استفساریه مجلس با مجوز سازمان سنجش آموزش کسور جهت اشتغال به تحصیل به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده اند؟

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.