کد خبر : 10703
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اسفند 1401 - 20:32

بازگشایی کنسولگری عربستان در دمشق

بازگشایی کنسولگری عربستان در دمشق
عربستان بعد از ماه رمضان کنسولگری خود را در دمشق بازگشایی می کند

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، منابع آگاه تأکید کردند که بعد از عید فطر قرار است وزیر خارجه عربستان به دمشق سفر کند و در سفر خود بازگشایی سفارت عربستان در دمشق را رسما اعلام کند.

فیصل بن فرحان حدود ۱۰ روز پیش در اظهاراتی تأکید کرد که کشورهای عربی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انزوای سوریه فایده‌ای ندارد وبرای حل مسائل این کشور به خصوص مسائل انسانی لازم است با سوریه مذاکره شود.

او گفت که چنین مذاکراتی ممکن است در نهایت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بینجامد.

عربستان از سال ۲۰۱۱ و پس از ناآرامی ها در سوریه روابط خود را با این کشور قطع کرد.

 

روز جمعه، در جریان مذاکرات فشرده مسئولین نهادهای امنیت ملی ایران و عربستان که از ۶ تا ۱۰ مارس در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد، دو کشور توافق کردند که

ایران، عربستان و چین روز جمعه نوزدهم اسفند ۱۴۰۱ برابر با دهم مارس ۲۰۲۳ میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی در پکن توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را پس از ۷ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

کشورهایی از جمله لبنان، مصر و اردن و ترکیه و عراق، بحرین و … از توافق بین ایران و عربستان استقبال کردند. این درحالی است که یک مقام رسمی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید از توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط گفت: توافق سعودی و ایران قطعا بر امکان‌عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو تاثیر خواهد گذاشت.

نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان  در گفت وگویی با روزنامه الشرق الأوسط تاکید کرد: توافق ایران و عربستان سعودی فرصتی برای ما است تا در منطقه به آرامش برسیم .

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از سرگیری روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، دستیابی به آتش‌بس در یمن را سرعت می‌بخشد.

سعودیها در طول سالهای بحران سوریه در چارچوب مقابله با محور مقاومت در منطقه و اهداف ژئوپلوتیک خود، حمایت سیاسی و مالی و تسلیحاتی از گروههای تروریستی مخالف نظام سوریه را در دستور کار قرار دادند و با حمایت برخی هم پیمانان منطقه ای و بین المللی خود بویژه آمریکا چندین گروه تروریستی به نام های مختلف در این سالها را شکل داده و سازماندهی کردند که برخی از آنها هنوز به فعالیت مخرب خود در بخش هایی از خاک سوریه ادامه می دهند.

در مقابل نیز دولت سوریه با حمایت هم پیمانانش بویژه ایران، حزب الله و در مرحله بعدی روسیه در طول سالهای بعد از بحران برای مقابله با گروههای تروریستی و تکفیریِ مورد حمایت سعودیها، رژیم صهیونیستی، آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آنها وارد عمل شد و توانست پیروزیهای چشمگیر و بزرگی کسب کرده و مناطق راهبردی را از لوث تروریست ها پاک کرده و آزاد کند.

ناکامی رژیم سعودی در تجاوزگری خود علیه یمن از جمله عوامل دیگری است که باعث شد تا عربستان بدنبال تغییر سیاست خارجی خود در منطقه باشد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.