کد خبر : 5182
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 8:56

ایران یک – الجزایر دو/ شکست مقابل تیم دوم الجزایر در دوحه +فیلم

ایران یک – الجزایر دو/ شکست مقابل تیم دوم الجزایر در دوحه +فیلم
الجزایر البته به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود نکرده است. این تیم در یکی از بازی‌های پلی‌آف منطقه آفریقا، در جدال رفت و برگشت مغلوب کامرون شد و نتوانست به مرحله نهایی جام جهانی برسد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، هرچند الجزایر چند بازیکن اصلی خود از جمله ریاض محرز را دراختیار نداشت، اما در همان دقایق ابتدایی بازی مشخص شد که این تیم قدرتمند آفریقایی، حریف سرسختی برای ایران است.

الجزایر البته به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود نکرده است. این تیم در یکی از بازی‌های پلی‌آف منطقه آفریقا، در جدال رفت و برگشت مغلوب کامرون شد و نتوانست به مرحله نهایی جام جهانی برسد.

سرمربی الجزایر جمال بلماضی است که سال‌ها در قطر به عنوان سرمربی لخویا و الدحیل کار کرده و چندین بار هم در لیگ قهرمانان آسیا، تجربه روبرو شدن با تیم‌های باشگاهی ایران را داشته است.

طارمی در چپ، نورافکن در قلب دفاع

دراگان اسکوچیچ بازی را با آرایش ۱-۱-۴-۴ آغاز کرد. امیر عابدزاده در چارچوب دروازه ایستاد و چهار مدافع ایران از راست به چپ صادق محرمی، مجید حسینی، امید نورافکن و احسان حاج‌صفی بودند.

در خط میانی هم از راست به چپ علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی و مهدی طارمی بازی می‌کردند.

سردار آزمون مهاجم مرکزی ایران بود و کمی عقب‌تر از او علی قلی‌زاده قرار گرفته بود.

ترکیب ایران دو نکته ویژه داشت. اول اینکه در غیاب شجاع خلیل‌زاده مصدوم و کنعانی‌زادگان محروم، اسکوچیچ نورافکن را در قلب دفاع قرار داد تا روشن شود که دو مدافع میانی تخصصی در اردوی تیم ملی یعنی عارف غلامی و عارف آقاسی نظر سرمربی تیم ملی را چندان جلب نکرده‌اند و شانس چندانی برای قرار گرفتن در ترکیب ایران در بازی‌های آینده نخواهند داشت.

نکته دیگر اینکه طارمی در سمت چپ خط میانی قرار گرفته بود و قلی‌زاده که در اغلب بازی‌های قبلی به عنوان بال هجومی و در کانال‌های کناری بازی می‌کرد، این بار نزدیک‌ترین نیروی هجومی به آزمون بود و نقش یک مهاجم کاذب را باید ایفا می‌کرد.

نمایش خوب الجزایر در نیمه اول

الجزایر هم گرچه تعدادی از بازیکنان اصلی خود را نداشت اما همچنان چندین بازیکن بزرگ در ترکیب این تیم و البته روی نیمکتش حضور داشتند.

بلماضی تیمش را با سیستم ۳-۳-۴ به زمین فرستاد و به خصوص در خط میانی چند ستاره در ترکیب الجزایر حضور داشتند؛ رشید غزال بال راست بشیکتاش، بلال براهیمی بال چپ تیم نیس و البته اسماعیل بن‌ناصر هافبک دفاعی میلان، که نقش مهمی در قهرمانی این تیم در سری‌آ ایتالیا ایفا کرده بود.

ایران در نیمه اول چندان نتوانست بر جریان بازی مسلط شود؛ شاید تغییر پست چند بازیکن در نامتعادل شدن شکل بازی ایران موثر بود.

برای مثال نورافکن در سمت چپ خط دفاع کارایی موثرتری نسبت به قلب دفاع دارد، طارمی هم در خط حمله موثرتر از سمت چپ خط میانی است، به خصوص در بازی‌هایی مثل همین مسابقه، که حریف در مالکیت توپ توانمند است و طارمی مجبور می‌شود زمان زیادی را در فاز دفاع و در نیمه خودی بگذراند.

به این ترتیب در نیمه اول الجزایر هم در خلق موقعیت گل موفق‌تر از ایران عمل کرد و هم در حفظ توپ و تسلط بر میانه میدان. و نتیجه این برتری هم گل دقیقه ۴۴ ریاض بن‌ایاد، مهاجم الجزایر بود که پس از اشتباه جهانبخش در پاس به عقب، با عابدزاده تک به تک شده بود و توانست دروازه ایران را باز کند.

در این نیمه روشن بود که تیم ملی به تعویض نیاز دارد؛ چیزی که پیش از آغاز نیمه دوم انجام شد.

جابجایی‌های زیاد در نیمه دوم

اسکوچیچ با شروع نیمه دوم، نورافکن را به سمت چپ خط دفاع برگرداند و آقاسی که به جای حاج‌صفی وارد زمین شده بود، در قلب دفاع کنار حسینی قرار گرفت.

به این ترتیب ایران در خط دفاع شکل بهتری پیدا کرد. در خط میانی هم امید ابراهیمی و میلاد سرلک بازیکنان تازه‌وارد بودند که در همان سیستم ۱-۱-۴-۴ در قلب خط میانی کنار هم قرار گرفتند.

آزمون هم با تصمیم اسکوچیچ در بین دو نیمه تعویض شد تا طارمی به جای او در مرکز خط حمله قرار بگیرد.

نوراللهی هم با این تغییرات به جای قلی‌زاده، پشت طارمی قرار گرفت و به عنوان هافبک هجومی به بازی ادامه داد.

با این تغییرات، شکل بازی ایران بهتر شد و به خصوص تیم ملی در دنبال کردن توپ، زمانی که الجزایر مالکیت توپ داشت، پیشرفت کرده بود و بهتر از نیمه اول، حریف خود را تحت فشار می‌گذاشت.

دوندگی نوراللهی و پوشش فضای پشت سر او توسط سرلک و ابراهیمی، کار بازیسازی الجزایر را مختل کرده بود.

بهتر شدن شکل بازی ایران، در دقیقه ۶۴ نتیجه داد و حرکت ترکیبی که از کانال‌های میانی شروع شده بود، به سمت چپ رسید و پاس آخر عالی نورافکن، جهانبخش را جلوی دروازه به توپ رساند تا کاپیتان ایران با یک ضربه، بازی را یک بر یک کند.

جهانبخش با این گل، اشتباه بزرگش در نیمه اول که منجر به گل حریف شده بود را هم جبران کرد.

بازیکن ناپولی سرنوشت‌ساز شد

در ادامه بازی اما دوباره الجزایر بر جریان کار مسلط شد. نقطه عطف بازی، ورود آدام اوناس و یوسف بلایلی به میدان بود.

اوناس که عضو ناپولی است، به عنوان بال راست مقابل نورافکن قرار گرفت و بلایلی هم در سمت چپ بازی می‌کرد.

اوناس چندین بار در نبردهای یک مقابل یک، نورافکن را دچار مشکل کرد و سرانجام فشار اوناس روی نورافکن، در دقیقه ۸۳ منجر به اشتباه مدافع چپ ایران شد و پاس اشتباه او فرصت باز کردن دروازه ایران را به محمد عمورا داد؛ اتفاقی که رخ داد و دروازه ایران برای بار دوم باز شد.

چند حمله ایران در ادامه نتیجه نداد تا این بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود الجزایر به پایان برسد.

نتیجه قابل پذیرش، نگرانی واقع‌بینانه

روی کاغذ اتفاق عجیبی رخ نداده؛ یک تیم پر مهره به نام الجزایر، ایران را شکست داده، آن هم درحالی که سرمربی ایران در ترکیب ابتدایی و همینطور در جریان بازی، در چیدمان و پست بازیکنان، دست به چند آزمایش برای شناسایی ظرفیت‌ فنی تیمش زد.

این را هم باید اضافه کنیم که بازی ایران-الجزایر، در ورزشگاه السد برگزار شد که مجهز به سیستم پیشرفته تهویه هوا نیست و برخلاف ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی، دمای هوا در داخل زمین تفاوتی با دمای عادی محیط ندارد.

درواقع می‌توان افت عملکرد فنی برخی بازیکنان را هم متاثر از بازی در دمای حدود ۳۵ درجه و رطوبت بالای ۵۰ درصد دانست.

از سوی دیگر اما ایران در این بازی چندین فرصت گل به حریف خود داد و در نبود خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان، عملا خط دفاع تیم ملی شکننده و آسیب‌پذیر شده بود.

ایران در کنترل بازی هم دقایق زیادی، ضعیف عمل کرد و تحت تاثیر شکل بازی الجزایر قرار گرفته بود.

این بازی نشان داد که تیم ملی به شدت نیاز به انجام چند بازی تدارکاتی مناسب، پیش از آغاز جام جهانی دارد و اگر در زمان‌های بعدی بازیهای ملی در تقویم فیفا، بازهم ایران نتواند به موقع حریف تدارکاتی مناسب پیدا کند، قطعا پیامدهای آن در جریان بازی مقابل انگلیس، آمریکا و ولز به تیم ملی آسیب خواهد زد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.