کد خبر : 9345
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 - 10:06

حمیدرضا صیدمحمدی

ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را افزایش داد

ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را افزایش داد
ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد خود را افزایش داد.

به گزارش  کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، اقدامات صورت گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده و گفتنی است غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۲ نوامبر تایید کرد که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در سایت زیرزمینی هسته‌ای فردو در استان قم آغاز کرده است.

تهران اعلام کرد که این اقدام را در واکنش به قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی در انتقاد از برنامه هسته‌ای تهران انجام داده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد، اعلام کرد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای توسعه قابل توجه تولید اورانیوم با غنای پایین در فردو از طریق نصب ۱۴ آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر۶» است که ۶ مورد آن جایگزین آبشارهای سانتریفیوژهای نسل پایین «آی‌آر۱» خواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۹ آبان ماه اعلام کرد: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی نطنز و فردو انجام شد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته در نشست فصلی خود تحت تاثیر فضاسازی سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان به تصویب رساند.

سایت هسته‌ای فردو سال ۲۰۱۹ در بحبوحه شکست توافق هسته‌ای با قدرت های بزرگ بازگشایی شد.

قطعنامه اخیر شورای حکام دومین قطعنامه شش ماه گذشته است که در ارتباط با مساله همکاری ایران و آژانس در پرونده سه محل مورد مناقشه صادر شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از دیپلمات‌هایی که در جلسه غیرعلنی رای‌گیری حضور داشته نوشت که شورای حکام «تصمیم گرفت که بسیار ضروری و حیاتی است» تا ایران درباره آثار اورانیوم کشف شده، به سوالات آژانس توضیح دهد.

این پرونده مربوط به سه مکان مختلف در ایران است که در آنها آثار مواد رادیواکتیو کشف شد. اما هیچ کدام از این مناطق به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای، به آژانس اعلام نشده بودند.

ایران تلاش کرد که این پرونده را از طریق مذاکرات هسته‌ای حل و فصل کند. اما این مذاکرات به نتیجه روشنی نرسید.

در قطعنامه شورای حکام از ایران خواسته شد که به بازرسان آژانس اجازه بدهد که به این اماکن دسترسی داشته باشند و از آنها نمونه‌برداری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »