کد خبر : 15151
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 15:32

اعظم میانکار

ایران از دختران دانشجوی غزه برای تحصیل در این کشور حمایت می کند

ایران از دختران دانشجوی غزه برای تحصیل در این کشور حمایت می کند
انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، از طرح دولت جمهوری اسلامی برای «ارائه بورسیه به تعدادی از دختران غزه در دانشگاه‌های ایران» خبر داد.

معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه طی سخنانی در دانشگاه بوعلی همدان گفت: «پذیرش دانشجویان دختر خارجی در دانشگاه‌های ایران می‌تواند در هدف انتقال فرهنگ ایرانی‌اسلامی به سایر کشور‌ها اثربخش باشد.»

خزعلی درباره طرح جدید گفت: «از دختران دانشجوی غزه برای تحصیل در ایران حمایت می‌کنیم و در همین راستا، در گام نخست سه نفر از دانشجویان دختر غزه در حرکتی نمادین در دانشگاه بوعلی همدان بورسیه می‌شوند تا شاهد گسترش این حرکت در سایر دانشگاه‌ها باشیم.»

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده خطاب به دانشجویان خارجی دانشگاه بوعلی همدان، گفت: «شما که برای دانستن و بصیرت هجرت کردید و انسانیت را در کنار علم تجربه می‌کنید، باید این آزمون را پشت سر بگذارید و مقابل حملات اسرائیل به غزه عکس‌العمل نشان دهید و بیدار باشید.»

او از مرضیه حدیدچی (دباغ) که در سال نخست استقرار جمهوری اسلامی فرماندهی سپاه همدان را بر عهده داشت و سال ۱۳۹۵ درگذشت، به عنوان «الگوی زن سوم انقلاب» نام برد.

خزعلی همچنین تاکید کرد که پذیرش دانشجویان دختر خارجی باید در دستور کار دانشگاه‌های ایران به‌خصوص دانشگاه‌های مختص بانوان قرار گیرد و افزود که با جذب دانشجوی خارجی، باید آن‌ها را به «سفیران فرهنگ ایرانی‌اسلامی» تبدیل کرد.

پیش‌تر نیز محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در تیر ۱۴۰۱ از «طرح پذیرش اعضای حشدالشعبی» در قدیمی‌ترین دانشگاه ایران خبر داده بود. او این طرح را در جریان دیدار با برخی اعضای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی اعلام کرد و گفت که از حضور و تحصیل نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران استقبال می‌کند.

پس از رئیس دانشگاه تهران، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت رئیسی، هم طرح پذیرش نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران را تایید و ادعا کرد که پذیرش اعضای حشدالشعبی در دانشگاه تهران با رعایت «استانداردهای علمی» انجام می‌شود.

به گزارش رسانه های ایران، «سیدمحمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران در مورد جزئیات پذیرش دانشجو از گروه حشدالشعبی عراق، توضیح داد: مسلم است که ما برنامه‌ریزی وسیعی برای جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه تهران داریم. ارتقای نسبت دانشجوی خارجی به دانشجوی بومی یکی از مولفه‌های موفقیت و بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها در تمام دنیا محسوب می‌شود. هر چه این نسبت ارتقا پیدا کند، جایگاه بین‌المللی دانشگاه نیز ارتقا می‌یابد.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: تعاملاتی را با دانشگاه‌ها، نهاد‌های علمی و پژوهشی و همچنین نهاد‌های کشوری و لشکری عراق در دو سال گذشته برقرار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: براداران عراقی در دوره پساجنگ و پساداعش برای بازسازی و توسعه عراق، ارتقای سطح علمی و تخصصی منابع انسانی خود را در دستور کار قرار داده‌اند.

آقای مقیمی افزود: یکی از نهاد‌های رسمی و بسیار تاثیرگذار در آینده عراق، سازمان بسیج مردمی یا حشد الشعبی عراق است که دولت عراق بودجه ارزی مناسبی را برای ادامه تحصیل خانواده بزرگ حشدالشعبی مشتمل بر ایثارگران، خانواده شهدا و مجاهدان حشدالشعبی تعیین کرده است.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر متقاضیان ادامه تحصیل از این گروه در دانشگاه‌های ممتاز آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌های مختلف اروپایی مشغول تحصیل هستند و حتی افراد زیادی از این گروه در دانشگاه‌های ترکیه به صورت بورس دولت عراق تحصیل می‌کنند.

در خاتمه آقای مقیمی تصریح کردکه از آنجا که دانشگاه تهران از سرآمدان دانشگاه‌های معتبر دنیاست، برادران و خواهران عراقی بویژه حشد الشعبی، به دلایل علمی و فرهنگی دانشگاه تهران را به دانشگاه‌های معتبر ترکیه و آمریکا و انگلیس ترجیح می‌دهند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.