کد خبر : 9879
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1401 - 21:44

اولین «قرارداد بزرگ» استخراج نفت میان چین و طالبان امضا شد

اولین «قرارداد بزرگ» استخراج نفت میان چین و طالبان امضا شد
مقام‌های حکومت طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ جدی/دی) با یک شرکت چینی قراردادی برای استخراج نفت از حوزه نفتی «آمو دریا» امضا کردند.

به گزارش کلینی نیوز، این قراداد از سوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان و نماینده شرکت چینی موسوم به «شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در سین کیانگ» (CPEIC) در حضور عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان و وانگ‌یو،‌ سفیر چین در کابل امضا شد.

جریان مراسم امضای این قرارداد به طور زنده از برخی رسانه‌های محلی و رسانه‌هایی که مدیریت آن به‌دست طالبان است، پخش شد.

سرپرست وزارت معادن طالبان در این مراسم گفت که بنا به این قرارداد از مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربع حوزه نفتی «آمو دریا» که ولایت‌های شمالی سرپل، جوزجان و فاریاب واقع است از سوی این شرکت نفت استخراج خواهد شد.

به گفته او پیش‌بینی شده که استخراج از این حوزه در نخست از ۲۰۰ تن به روزانه هزار تن و سپس تا ۲۰ هزار تن نفت افزایش خواهد یافت.

این اولین قرارداد بزرگ معدن از زمان بازگشت طالبان به قدرت است.

۲۰ تا ۷۵ درصد درآمد سهم طالبان؟

گفته شده شرکت چینی قرار است در طی یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. مدت مجموعی آن تا ۲۵ سال ذکر شده است.

طالبان گفته‌اند در این قرار داد «امارت اسلامی ۲۰ درصد شریک خواهد بود که این سهم و اندازه الی ۷۵ درصد بالا خواهد رفت».

آقای دلاور همچنین گفت که این پروژه زمینه کار برای ۳۰۰۰ شهروند افغانستان را فراهم خواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخنگوی حکومت طالبان گفته است: «یک ماده بسیار مهم دراین قرارداد…این است که اگر کمپنی مذکور تا یک سال تمام مواد و موارد را که در قرار تذکر داده شده، به‌جا نیاورد، قرارداد به گونه خودکار فسخ می‌گردد.»

آقای مجاهد تاکید کرده که تمام محصولات این حوزه نفتی در داخل افغانستان پروسس (فرآوری) خواهد شد و انتقال نفت خام به خارج مجاز نیست.

او مدعی شده که با این کار افغانستان از نظر مواد نفتی «به زودی خودکفا خواهد شد».

افغانستان از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است که با توجه به جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی حاکم در این کشور در سالیان گذشته دست‌نخورده مانده‌اند. کارشناسان ارزش این منابع طبیعی زیرزمینی را مجموعا یک بیلیون دلار (حدود ۹۴۰ میلیارد یورو) برآورد می‌کنند.

دولت پیشین افغانستان استخراج یکی از بزرگترین معدن‌های مس این کشور موسوم به «مس عینک» را به چین واگذار کرده بود. هرچند روند استخراج این معدن به دلیل اختلاف میان مسئولان چینی و دولت پیشین افغانستان و همچنین به دلیل نبود امنیت، پیشرفت چشمگیری نداشت.

چین یکی از چند کشوری بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ آگوست/اوت سال ۲۰۲۱ سفارت خود را در کابل نبست و وارد تعاملات دیپلماتیک با طالبان شد. اما تاکنون هیچ کشوری از جمله چین حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.