کد خبر : 7227
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 21:27

انتقاد مقتدی صدر از سازمان ملل: آنچه در عراق رخ داده برای آنها هیچ اهمیتی ندارد

انتقاد مقتدی صدر از سازمان ملل: آنچه در عراق رخ داده برای آنها هیچ اهمیتی ندارد
مقتدی صدر، روحانی عراقی روز شنبه از سازمان ملل انتقاد کرد و گفت که نمایندگان این سازمان «هیچ اهمیتی برای آنچه رخ داده، قائل نیست.»

به گطارش کلینی نیوز، اشاره آقای صدر به استعفای گروهی نمایندگان وابسته به «جنبش صدر»، اعتراض‌های خیابانی هوادارانش و اشغال پارلمان است. این روحانی شیعه، آنچه را که رخ داده «انقلاب عاشورا» توصیف می‌کند.

به نوشته بی بی سی ، بعد از اینکه مقتدی صدر حاضر نشد در گفت‌وگوهای سیاسی روز ۲۵ مرداد شرکت کند، به سازمان ملل پیشنهاد کرد که بین رهبران گروه‌های مختلف عراق، یک مناظره زنده برگزار کند.

بر اساس بیانیه روز شنبه مقتدی صدر که در توییتر منتشر شد، مقام‌های سازمان‌ ملل این پیشنهاد آقای صدر را نادیده گرفته‌اند.

جنین هنیس-پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق در ۹ ماه اخیر بارها از احزاب سیاسی این کشور خواسته تا از راه مذاکره به بن‌بست اخیر پایان دهند.

خانم هنیس-پلاسخارت همچنین از جمله حاضرین گفت‌وگوهای رسمی بود که در روز ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) بین گروه‌های مختلف سیاسی عراق برگزار شد و مقتدی صدر از حضور در آن خودداری کرد.

هواداران صدر “موسوم به جریان صدر” از روز ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد)، پارلمان این کشور را اشغال کرده‌اند و به نمایندگان اجازه نمی‌دهند که جلسات پارلمان را برگزار کنند.

از انتخابات عراق بیش از ۹ ماه گذشته است، اما هنوز پارلمان این کشور موفق نشده بر سر نخست‌وزیر و دولت جدید به توافق برسد.

مقتدی صدر در بیانیه روز شنبه از همه کسانی که می‌خواهند بدانند گام بعدی او چیست، خواست که صبر کنند.

او نوشته است، وضعیتی که در عراق به وجود آمده، به دلیل فساد است و ادامه داده: «آنها نباید از من انتظار مذاکره محرمانه داشته باشند، چون من هیچ چیز را از ملتم پنهان نمی‌کنم.»

آقای صدر همچنین اضافه کرده که حاضر نیست با کسانی که به گفته او فاسد هستند و می‌خواهند او را به قتل برسانند، سر یک میز بنشیند.

ریشه اصلی بن‌بست سیاسی عراق، اختلافی است که بین مقتدی صدر و باقی احزاب شیعه عراق شکل گرفته است.

شیعیان مقابل آقای صدر عموما از سیاستمدارانی هستند که در دو دهه گذشته، به اشکال مختلف در قدرت حضور داشته‌اند.

این گروه‌ها که از حمایت «حشد شعبی» برخوردارند، بعد از انتخابات عراق در سال گذشته معترض بودند و می‌گفتند که در انتخابات تقلب شده است.

در آن زمان، نمایندگان وابسته به «جنبش صدر» بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان عراق به دست آورده بودند و به همین دلیل نیز برنده انتخابات معرفی شدند.

اما وقتی مذاکرات سیاسی برای شکل‌گیری کابینه عراق آغاز شد، نمایندگان «جنبش صدر» موفق نشدند که ائتلافی با آرای کافی برای تشکیل دولت شکل بدهند.

آنها همچنین حاضر نشدند که با انتخاب جناح مقابل برای نخست‌وزیری موافقت کنند.

در نهایت این نمایندگان از پارلمان استعفا کردند و در ادامه مقتدی صدر به تلاش‌هایش برای آنچه «اصلاحات» می‌خواند ادامه داد.

این تلاش‌ها به اعتراض‌های خیابانی انجامید که از روز هشتم مرداد ماه، با اشغال پارلمان عراق وارد مرحله تازه‌ای شده است.

آقای صدر در این مدت از قوه قضائی عراق درخواست که پارلمان را منحل کند. اما قوه قضائیه به این درخواست او توجهی نکرد.

به همین دلیل از نظر قانونی، پارلمان عراق که «جنبش صدر» در آن هیچ نماینده‌ای ندارد، می‌تواند کابینه بعدی عراق را تشکیل دهد.

اما ادامه پیدا کردن اعتراض‌های مقتدی صدر و هوادارانش موجب شده تا آینده سیاسی عراق با ابهامات بسیاری روبه‌رو شود و برخی این گمانه را مطرح کنند که چه بسا این کشور بار دیگر اسیر جنگ داخلی شود.

ادامه بن‌بست سیاسی در عراق بسیاری از خانواده‌ها را بی‌پول کرده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تاثیر منفی تداوم بن‌بست سیاسی عراق بر بسیاری از خانواده‌های آسیب‌پذیر پرداخته که با معضل بی‌پولی دست به گریبان هستند.

صبرین خلیل که سال گذشته شوهرش را به دلیل کرونا از دست داد، اکنون باید به تنهایی هفت فرزندش را بزرگ کند اما بن‌بست ده‌ماهه سیاسی سبب توقف کمک‌های مالی دولت عراق به او و صدها هزار خانواده مستمند دیگر شده است.

او که ساکن یک خانه آجری یک‌خوابه در روستایی در نزدیکی بغداد است، می‌گوید مراقبت از هفت فرزند به تنهایی وظیفه‌ای «کمرشکن» است و به دلیل مشکل مالی نمی‌تواند به درمان بیماری مزمنش بپردازد و همچنین باید بچه‌هایش را از برخی وعده‌های غذایی محروم کند.

به گفته صبرین، ٩ ماه است وزارت کار و امور اجتماعی عراق هیچ کمکی به او نکرده است.

یک مقام این وزارتخانه به رویترز گفته است: «دست‌مان بسته است زیرا هیچ بودجه‌ای وجود ندارد.» به گفته او، خانواده صبرین خلیل تنها یکی از ٣٧٠ هزار خانواده‌ای است که واجد شرایط دریافت مستمری دولتی است اما به دلیل بن‌بست سیاسی جاری آن را دریافت نمی‌کند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.