کد خبر : 13625
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 8:40

افزایش خشونت شهرک‌نشینان اسرائیل علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی

افزایش خشونت شهرک‌نشینان اسرائیل علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی
در سال جاری خشونت شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه غربی اشغالی بالا گرفته است و طبق گزارش سازمان ملل ماهانه بیش از ۱۰۰ حادثه گزارش شده است. این سازمان هشدار می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰۰ نفر از سرزمین خود رانده شده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، خودروهای مردم درهم شکسته شده و خانه‌ها و مغازه‌های‌شان به آتش کشیده شده‌اند. در ماه‌های اخیر شاهد بدترین صحنه‌های خشونت شهرک‌نشینان در کرانه غربی اراضی اشغالی بوده‌ایم. برخی از این حوادث، منجر به مرگ هم شده‌اند.

بنابه گزارش یولانده نل خبرنگار بی‌بی‌سی، پوسترهایی به یاد قصی معطان ۱۹ ساله که او را سوار بر اسب سفید عربی خود نشان می‌دهد، اکنون میدان کوچکی در روستای بُرقه را احاطه کرده است که در میان درختان زیتون در تپه‌های گره‌ در گره شمال شرق رام‌الله واقع است.

پدربزرگش، عبدالمنعم معطان، با صدایی لرزان می‌گوید: «او طبیعتی عمیقاً دلسوز داشت. همیشه به گرمی به من سلام می‌کرد و با محبت به من سر می‌زد. نبودنش خلأ بزرگی به جا می‌گذارد.»

خانواده قصی می‌گویند در غروبی که یک شهرک‌نشین مسلح به ضرب گلوله او را کشت، او با دوستانش برای پیک‌نیک به بیرون روستا رفته بود. مردم محلی توصیف می‌کنند که چگونه رویارویی با اسرائیلی‌های تندروی ساکن در این نزدیکی به سرعت بالا گرفت. سنگ پرتاب شد و حداقل یک شهرک‌نشین تیراندازی کرد. آمریکا نزدیکترین متحد اسرائیل، در یک توبیخ شدید غیرمعمول، آنچه را که در اینجا اتفاق افتاد «تروریسم یهودی» توصیف کرد.

یکی از بستگان جوان قصی که می‌ترسد نامش را بگوید، می‌گوید که حملات شهرک‌نشینان بیشتر شده است.

او می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌داند قصی بعدی چه کسی خواهد بود. هیچ‌کس قرار نیست از ما محافظت کند. اگر خدای ناکرده درگیری یا حمله دیگری صورت بگیرد، دولت ما قانوناً نمی‌تواند کاری انجام دهد.»

تشکیلات خودگردان فلسطین شهرهای بزرگ فلسطین را اداره و کنترل می‌کند، اما اسرائیل تقریباً کنترل انحصاری ۶۰ درصد از کرانه غربی (معروف به منطقه ج) را در اختیار دارد و بر اجرای قانون، برنامه‌ریزی و ساخت و ساز نظارت دارد.

 

تخمین زده می‌شود که ۳۷۰ هزار فلسطینی و نیم میلیون شهروند اسرائیلی در منطقه ای که شامل برقه است زندگی می‌کنند. دولت جدید اسرائیل که راست‌گراترین و ملی‌گراترین دولت تا به امروز است، آشکارا قصد خود را برای دو برابر کردن تعداد شهرک‌نشینان به یک میلیون اعلام کرده است.

اکثر جهان شهرک‌سازی‌ها را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی می‌دانند.

در سال ۲۰۲۳ میزان بی‌سابقه‌ای از ساخت و ساز شهرک‌ها در کرانه غربی داشته‌ایم که خود همین‌ها به گفته‌ دیده‌بان شهرک‌ سازی‌ها به اسم «صلح اکنون» توجیهی هم برای پاسگاه‌های بیشتر بوده است.

در ماه‌های اخیر، دولت اسرائیل که حالا در مناصب کابینه‌اش فعالان دیرپای شهرک‌سازی را دارد، ۱۵ پاسگاه شهرک‌ها را آغاز کرده یا قانونی کرده است که پیش از این تحت قانون اسرائیل به گفته «صلح اکنون» غیرقانونی بودند.(در قوانین اسرائیل، پاسگاه‌ها، شهرک غیرمجاز یا غیرقانونی بودند که بدون مجوز لازم ساخته شده‌اند)

چیزی که شبیه یک تابلوی راهنمایی رسمی به نظر می‌رسد مرا به پاسگاه شهرک‌نشینان اوز صهیون در یک باغ زیتون بر فراز تپه‌ای بر فراز برقه هدایت می‌کند. این بنا در زمینی با مالکیت خصوصی و رسمی ثبت شده متعلق به فلسطینیان در روستا ساخته شده است. مجموعه‌ای از ساختمان‌های سفید و از پیش‌ساخته، یک محوطه بازی ابتدایی برای کودکان خردسالِ شش خانواده که به من گفته‌اند اکنون اینجا زندگی می‌کنند، و یک آغل گوسفند اینجا وجود دارند.

گروه‌های مخالف اشغال‌گری استدلال می‌کنند که با جسور شدن شهرک‌نشینان به پشتگرمی دولت ائتلاف کنونی اسرائیل، حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها و دارایی‌های آنها به بالاترین حد خود رسیده است.

این روند با پس‌زمینه افزایش تنش‌ها در کرانه غربی در سال جاری، با حملات نظامی تقریبا هرشب اسرائیل و موجی از حملات فلسطینی‌ ها صورت می‌گیرد.

با افزایش خشونت شهرک‌نشینان، نیروهای امنیتی اسرائیل بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. آنها اغلب به دلیل ناتوانی در مداخله موثر و گاهی به دلیل ظاهرا حمایت از اعمال آزار و اذیت مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از ۷۰۰ حادثه را در سال جاری ثبت کرده است که در آن‌ها خشونت شهرک‌نشینان منجر به تلفات جانی فلسطینیان، خسارت به اموال آنها، یا هر دو شده است. این بالاترین رقم از زمان شروع ثبت چنین اقداماتی در سال ۲۰۰۶ است.

آندریا دو دومنیکو، رئیس این نهاد در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی می‌گوید: «فقط برای اینکه به شما تصوری بدهم، در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط روزانه یک حادثه خشونت‌آمیز به دست شهرک نشینان رخ می‌داد. در سال ۲۰۲۲، دو حادثه خشونت‌آمیز به دست شهرک‌نشینان رخ می‌داد و در سال ۲۰۲۳ ما به طور متوسط سه مورد حادثه خشونت‌آمیز به دست شهرک‌نشینان را داریم.»

آقای دو دومنیکو هشدار می‌دهد که بادیه‌نشینان فلسطینی و دیگر جوامع گله‌داری در منطقه ج به ویژه آسیب‌پذیر هستند.

او به من می‌گوید: «ما شاهد فشار بیشتر و بیشتر بر جوامع فلسطینی برای ترک سرزمین خود هستیم. اخیراً سه جامعه به طور کامل حذف شده‌اند.»

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.