کد خبر : 17461
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 9:16

افتتاح بزرگ‌ترین واحد آب‌شیرین‌کن جهان در امارات

افتتاح بزرگ‌ترین واحد آب‌شیرین‌کن جهان در امارات
بزرگ‌ترین واحد آب‌شیرین‌کن جهان با ظرفیت 150 میلیون گالون در روز در امارت ام القیوین امارات متحده عربی افتتاح شد.

به گزارش کلینی نیوز، خاورمیانه و منطقه خلیج فارس را شاید بتوان در زمره خشک و بی آب ترین کشورهای جهان جای داد؛ منطقه ای که حتی در بخش منابع زیر زمینی هم مشکل دارد. در این مورد کویت را می توان مثال زد که از نظر منابع سطحی و زیر زمینی، داشته های این کشور در حد صفر محاسبه می شود.

با اینحال کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس طی چند دهه گذشته ابتدا برای مصارف شرب راه های مختلف تامین آب را پیش گرفتند که مهمترین آن استفاده از آب دریاهای آزاد و اقیانوس ها بوده است و سپس سایر روش ها از جمله تصفیه پساب ها و پروژه های بارورسازی ابرها را تجربه می کنند.

براساس گزارش«روسیا الیوم»، بزرگ‌ترین واحد آب‌شیرین‌کن جهان با ظرفیت ۱۵۰ میلیون گالون در روز در امارت ام القیوین امارات متحده عربی افتتاح شد.

این واحد با نام «نقاء» با حضور منصور بن زاید، نایب رئیس امارات، و نمایندگان شرکت‌های سهامدار آن افتتاح شد.

این واحد با روش اسموز معکوس فعالیت می‌کند و شرکت‌های «الاتحاد» و «مبادله» امارات و نیز شرکت «آکوا پاور» عربستان در آن شریک هستند.

سهیل المزروعی، رئیس هیئت مدیره شرکت «الاتحاد»، تأکید کرد که قدرت تولید این واحد به ۵۰ میلیارد گالن در سال می‌رسد و نیاز آب ۲ میلیون ساکن مناطق شمال امارات را تأمین می‌کند.

 بهره برداری ، استفاده از فناوری های هسته ای و خورشیدی در شیرین سازی آب است که کشورهای حوزه خلیج فارس از چند سال پیش به این سو در حال سرمایه گذاری هستند.

بر اساس گزارش ها یک نیروگاه اتمی هزار مگاواتی می تواند روزانه تا ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شور دریا را شیرین کند.

آب شیرین کن هسته ای ایران

دکتر علی باکویی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته‌ای و ذرات بنیادی از دانشگاه دولتی مسکو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شیرین سازی آب اقیانوس‌ها و دریاها بسیار پر هزینه است، گفت: از این رو کشورهایی همچون عربستان توانسته‌اند با ساخت مجتمع‌های عظیم آب شیرین کن، آب دریا را قابل شرب کنند. همه کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند می‌توانند با استفاده از فناوری هسته‌ای به عنوان یکی از فناوری‌های کاربردی و پیشرفته برای حل بحران آب، به این مسئله ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست و می‌بایست نیروگاه‌های هسته‌ای را برای شیرین سازی آب راه اندازی کند، بیان کرد: در حال حاضر یک نیروگاه هسته‌ای در بوشهر مستقر شده که علاوه بر تولید برق، شیرین سازی آب را هم انجام می‌دهد.

باکوبی با بیان اینکه ایران ظرفیت راه اندازی ۲۰ نیروگاه هسته‌ای برای تولید برق و شیرین سازی آب دریا را دارد، ادامه داد: در واقع این ۳۰ درصد را می‌توان در راستای تولید آب، به بهره برداری رساند. تولید همزمان برق و حرارت، توجیه کاملاً اقتصادی دارد زیرا از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

این استاد دانشگاه  در ادامه افزود:روند شیرین سازی آب با استفاده از راکتورهای هسته‌ای هیچ ضرری ندارد زیرا بر اساس تقطیر در راکتور شیرین سازی می‌پذیرد.

آب شیرین کن هسته ای عربستان

در سال ۲۰۱۸، دولت عربستان سعودی قصد خود را برای افزودن انرژی اتمی صلح آمیز «به ترکیب انرژی ملی، به منظور کمک به برآوردن الزامات توسعه پایدار ملی مطابق با چشم‌انداز بلندپروازانه ۲۰۳۰ پادشاهی» اعلام کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در ۴ اوت ۲۰۲۰ به نقل از مقامات ناشناس گزارش داد که چین قبلاً کارخانه‌ای در صحرای عربستان ساخته است که برای تبدیل سنگ معدن اورانیوم به کیک زرد استفاده می‌شود – که مرحله میانی قبل از غنی سازی است. و روز بعد، نیویورک تایمز، آن هم به نقل از منابع ناشناس، نوشت که دو ساختمان در نزدیکی پایتخت عربستان سعودی وجود دارند که بالقوه می‌توانند «تأسیسات هسته‌ای» اعلام نشده باشند.

اما آنچه که سال‌ها است آشکارا اعلام شده است، همکاری نزدیک عربستان سعودی و چین در اکتشاف اورانیوم در این کشور است و توافق‌های مختلفی برای این منظور امضا شده است.

نگرانی رسانه های نیابتی غرب از هسته ای شدن عربستان

زسانه نیابتی آمریکا “موسوم به رادیو فردا” که اخبار کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران و عربستان را تفسیر و پوشش میدهد، در مهرماه امسال گزارش داد که گزارش‌هایی منتشر شده که می‌گوید یکی از شرط‌های عربستان سعودی برای سازش با اسرائیل موافقت ایالات متحده با برپایی برنامهٔ صلح‌آمیز هسته‌ای در سعودی است؛ برنامه‌ای که غنی‌سازی اورانیوم بخشی از آن باشد. اگرچه ریاض این شرط را به‌طور رسمی اعلام نکرده اما تلاش برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را نیز پنهان نکرده است.

عربستان سعودی می‌گوید که از راه این برنامه به دنبال تأمین نیازهای روز به افزایش خود به انرژی است. حکومت این کشور سوم مهرماه نیز اعلام کرد که قصد دارد به نظارت سطحی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه‌ٔ هسته‌ای خود پایان دهد و از این پس بازرسی همه‌جانبهٔ این نهاد را خواهد پذیرفت.

۲۱ دی سال گذشته عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد که کشورش به دنبال بهره‌برداری از منابع اورانیوم خود برای توسعهٔ سوخت هسته‌ای است.

عبدالعزیز بن سلمان افزود که استکشاف‌های اخیر نشان می‌دهد که عربستان سعودی ذخایر متنوعی از اورانیوم در اختیار دارد. او افزود که ریاض درپی آن است که از این منابع محلی اورانیوم برای تولید کیک زرد، تولید اورانیوم با غنای پایین، تولید سوخت اتمی و همچنین صادرات استفاده کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.