کد خبر : 1162
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 15:00

استفاده از کوپن؛ مجلس با حذف مشروط دلار ۴۲۰۰ تومانی موافقت کرد

استفاده از کوپن؛ مجلس با حذف مشروط دلار ۴۲۰۰ تومانی موافقت کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفته مجلس شورای اسلامی، اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت واگذار کرده و الزامی برای حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیست؛ او گفته"تصمیم نهایی حذف با دولت است."

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های ایران، قانون حذف ارز ترجیحی به پیشنهاد الیاس نادران، عضو کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد.

براساس این قانون به دولت اجازه داده شده است در سال ۱۴۰۱ چنانچه کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، برای جبران زیان مصرف‌کننده باید از طریق کالابرگ الکترونیکی (کوپن) اقدام کند.

در صحن علنی مجلس ۱۹۴ نماینده به این طرح رای مثبت دادند و ۴۲ نفر هم مخالف آن بودند.

اقدام مجلس در حالیست که رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفته مجلس شورای اسلامی، اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت واگذار کرده و الزامی برای حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیست؛ او گفته”تصمیم نهایی حذف با دولت است.”

دولت بر حذف این سوبسید اصرار داشته است.

آقای زارع گفته: “در مصوبه مجلس به دولت این اختیار داده شد که در صورتی که می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف یا کالایی را از لیست اقلامی که دارای ارز ترجیحی است خارج کند، باید برای آن کالابرگ در نظر بگیرد.”

همچنین گفته شده در صورت اجرایی شدن این طرح کالاهای اساسی و دارو باید “به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.”

بازگذاشتن مشروط دست مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در سال آینده در حالیست که بسیاری از کارشناسان درباره پیامدهای تورمی حذف ارز ترجیحی هشدار داده‌اند.

بعنوان مثال مدتی پیش بعضی از فعالان صنعت دام وطیور از گرانی پیش روی ذرت و سویا به عنوان خوراک طیور با با حذف ارز ترجیحی خبر داده بودند، که قیمت تمام شده مرغ را افزایش خواهد داد؛ محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته بود “قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی حدود ۵۰ هزارتومان (در هر کیلو) می‌شود.”

نگرانی از پیامدهای احتمالی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالیست که مرکز آمار ایران تورم سالانه در بهمن ماه امسال را ۴۱/۴ درصد اعلام کرده است.

بسیاری از اقلام پرمصرف خوراکی طی ماههای اخیر افزایش شدید قیمتها را تجربه کرده‌اند که با اجرایی شدن تصمیم دولت این روند ممکن است تشدید شود.

دولت حسن روحانی فروردین ۹۷ در آستانه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برای جلوگیری از تلاطم بازار ارز بهای دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد.

این تصمیم به وسیله اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی اعلام شد و به همین دلیل به “دلار جهانگیری” معروف شد.

مهم‌ترین هدف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات کالاهای اساسی، کنترل بهای آنها و جلوگیری از افزایش شدید قیمت برای مصرف‌کننده نهایی بوده است.

از زمان معرفی ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت حسن روحانی بعضی از کالاها بتدریج از شمول این ارز حذف شده بودند.

افزایش تورم در حالی در ایران ادامه دارد که سال پیش (۱۳۹۹) بانک مرکزی ایران هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود که حالا به بیش از دو برابر هدف تعیین شده رسیده.

ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت حسن روحانی و پس از افزایش شدید قیمت ارز در بازار آزاد اعلام شد که بعضی روسای بانک مرکزی هم از مخالفان آن بودند

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.