کد خبر : 7310
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 7:39

از ۳۳۰ فروند هواپیمای ایران فقط ۱۷۳ فروند قابلیت پرواز دارد

از ۳۳۰ فروند هواپیمای ایران فقط ۱۷۳ فروند قابلیت پرواز دارد
رییس‌ سازمان هواپیمایی کشوری در ایسنا:صنعت هوانوردی را با وجود تحریم‌ها زنده نگه داشتیم/ خبرهای خوب در ساخت هواپیما برای مردم

به گزارش کلینی نیوز، معاون وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران می گوید که ۴۰ درصد از هواپیماهای موجود در این کشور به دلیل مشکلات مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده زمین گیر است.

محمد محمدی‌بخش به خبرگزاری ایسنا گفته است: از ۳۳۰ فروند هواپیمایی که در ایران وجود دارد فقط ۱۷۳ فروند قادر به پرواز است.

وی افزود: «نزدیک به ۶۰ درصد از ناوگان ما فعال و بقیه آن نیز زمین‌گیر است که علت عمده آن به موتور هواپیما‌بر و بخشی از آن به تامین اقلام و قطعات دیگر بر می‌گردد.»

بر اساس تحریم های ایالات متحده آمریکا هواپیمایی که بیش از ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی باشد، شامل ممنوعیت‌های فروش به ایران می‌شود.

در حالی که بر اساس گزارش های رسمی، ایران فقط ۱۷۳ فروند هواپیما با قابلیت پرواز دارد، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید «در شرایط کنونی باید حداقل ۳۵۰ فروند ناوگان فعال برای جمعیت کنونی و تعداد فرودگاه‌های فعلی کشور داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز موجود در حوزه هوانوردی به ویژه در بخش مسافری باشیم. البته این نیاز بدون در نظر گرفتن توسعه در این بخش و افزایش پروازهای بین‌المللی است.»

آقای محمدی‌بخش گفته «اگر بخواهیم نگاه بلند و برنامه‌ریزی شده داشته باشیم و نقش خودمان را به عنوان هاب منطقه‌ای ایفا کنیم و در حوزه پروازهای بین‌المللی و کارگو توسعه پیدا کنیم، این نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیما خواهد رسید.»

هواپیماهای برجامی به دلیل بدعهدی حالشان خوب نیست

معاون وزیر راه درباره وضعیت هواپیماهای برجامی دوشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی گفته بود: از مجموع ۹ فروند «ای تی ار» اکنون فقط دو فروند سرخط است که به دلیل عدم تعهدات اروپا است که نه به ایران آموزش دادند نه قطعه وارد شد.

وی گفت: در دیپلماسی جدید باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا با بازنگری جدی در حوزه قراردادها وارد مذاکرات شویم. هواپیماهای «ای تی ار» خرید مناسبی نبودند اما ایرباس‌ها مناسب بود.

توافق هسته‌ای برجام که در سال ۱۳۹۴ به دست آمد توافقی در زمینه برنامه اتمی ایران و رفع تحریم های مرتبط با آن بود، دولت وقت آمریکا پذیرفت که تحریم مرتبط با فروش هواپیما و ارائه خدمات و لوازم یدکی مورد نیاز آن را رفع کند.

با خروج آمریکا از توافق برجام و شدت گرفتن اختلافات میان دو کشور در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران در نوسازی ناوگان هوایی خود با مشکلات متعددی رو به رو شده است.

قطعات یدکی هواپیماها از بازارهای واسطه به چند برابر نرخ معمولی خریداری می شود و مقام های ایران همزمان می‌گویند که در صدد «بومی» کردن توان تعمیر هواپیما در داخل هستند.

در ماه های اخیر فرود اضطراری هواپیماها، ترکیدیگی لاستیک در زمان فرود و سوانحی همچون بلند شدن دود در کابین خلبان و حتی فروریختن سقف هواپیما به روی سر مسافران، به پدیده ای روزمره در ایران تبدیل شده است.

معاون وزارت راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است «از ابتدای انقلاب تا الان با تحریم‌هایی مواجه بودیم که با روح صنعت هوانوردی در بخش غیر نظامی سازگاری ندارد اما در ۴۰ سال گذشته این اتفاق افتاده است و با شرایط مختلف مدام آن را تمدید کرده و گسترش داده‌اند و به مراحلی رساندند که حتی در نشریات پروازی هم کشور را  تحریم کردند.»

در زمان حضور آمریکا در برجام، ایران قراردادهای تاریخی برای خرید هواپیمای با شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس امضا کرد.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای اولین بار از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ یک قرارداد برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری امضا کردند که ارزش آن نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار آمریکا است. این بزرگترین معامله تجاری در نیم قرن گذشته بین ایران و آمریکا محسوب ‌می‌شد که آن زمان نزدیک به ۴۰ سال از قطع رابطه سیاسی و اقتصادی‌شان می گذشت.

شرکت هواپیمای ملی ایران (ایران ایر) و شرکت هواپیمایی بوئینگ پس از این قرارداد اعلام کردند موافقتنامه ای برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای دیگر هم امضا کردند.

پس از امضای این قرارداد، شرکت هواپیماسازی ایرباس هم برای فروش بیش از ۱۰۰ هواپیما عازم تهران شد. این شرکت تا پیش از خروج آمریکا از برجام، سه فروند هواپیما به ایران تحویل داد. در این مدت ایران قراردادی هم با شرکت هواپیمای سازی فرانسوی- ایتالیایی ای‌تی‌آر امضا کرد که هشت فروند آن تحویل ایران شد. این هواپیماها در مسیرهای کوتاه داخلی قابل استفاده است.

ایران و آمریکا از فروردین ۱۴۰۰ تاکنون سرگرم مذاکره برای احیای توافق برجام هستند. در صورت احیای این توافق امکان دارد که ایران بار دیگر موفق به نوسازی ناوگان هوایی خود شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.