کد خبر : 15771
تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1402 - 8:45

ادعای شبکه حکومتی انگلیس درباره طرح سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی در لندن

ادعای شبکه حکومتی انگلیس درباره طرح سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی در لندن
آی‌تی‌وی پنجشنبه با انتشار گزارشی ادعا کرد که سپاه در اکتبر سال ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد داد که در ازای ۲۰۰ هزار دلار ۲ مجری اینترنشنال را ترور کند اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اساس این گزارش ادعایی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد، اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.

سید مهدی حسینی متین کاردار ایران در لندن با انتشار بیانیه‌ای گزارش آی‌‌تی‌وی را «اتهامات بی‌پایه» و محتوای آن را قویا تکذیب کرده است.

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی گزارش آی‌تی‌وی به یک «سناریوی هالیوودی» تشبیه شده است.

آی‌تی‌وی می‌گوید که در این عملیات با اسم رمز «عروسی»، ابتدا قرار بوده که خودرویی بمب‌گذاری شده را در خارج استودیوی ایران اینترنشنال در لندن منفجر کنند، اما بعدا این نقشه را تغییر دادند و به جای آن تصمیم گرفتند که حمله با چاقو انجام شود.

پلیس ضد تروریسم بریتانیا در بیانیه ای به بی‌بی‌سی فارسی گفته که نمی‌تواند در مورد پرونده‌های خاص اظهارنظر کند.

 یکی از خبرنگاران شبکه سعودی اینترنشنال گفته است: پس از این‌که وزیر اطلاعات ایران آن شبکه را «سازمان تروریستی» خواند ترس شدیدی بین کارکنان ما ایجاد شد که در ابتدا در حد حرف‌های درگوشی افراد بود، اما پس از مدت کوتاهی حالت فراگیر و آشکار پیدا کرد تا حدی که صراحتاً و به‌صورت جمعی با مدیران شبکه مطرح و از آن‌ها تقاضای چاره می‌شد.

این خبرنگار ادامه می‌دهد: پیش از آن میان کارکنان ایران اینترنشنال انتقاداتی نسبت به حرکت رادیکال و غیرحرفه‌ای شبکه در مقطع ناآرامی‌های اخیر ایران بروز کرد، بعداً همین تندروی‌ها را عامل تروریست نامیدن شبکه معرفی می‌کردند، از سوی دیگر یک همزمانی ایجاد شد بین آن موضع‌گیری وزیر اطلاعات با ترسی که ایجاد کرد و با اعلام عفوهای گسترده برای دستگیرشدگان ناآرامی‌ها در ایران.

این فرد در ادامه اظهار داشته است؛ دقیقاً پس از اعلام عفوها، مأمورین وزارت اطلاعات ایران شروع به تماس با کارکنان شبکه‌های فارسی‌زبان لندن یا خانواده‌های آن‌ها و با برخی از افراد اپوزیسیون مستقر در کشورهای دیگر کردند و می‌گفتند در صورت همکاری با وزارت اطلاعات از مجازات در امان خواهند بود و راه برگشتشان به کشور نیز باز خواهد بود.

کارمند سعودی اینترنشنال می‌گوید: بالاخره معلوم نیست که چند نفر از کارکنان شبکه با مأمورین امنیتی ایران وارد همکاری شدند، اما برخی دیگر از آنها، این تماس‌ها را با مدیران ارشد شبکه در میان گذاشته و آن‌ها داستان را به سیستم امنیتی بریتانیا منعکس کرده بودند، پس از این ماجراها بود که طرح انتقال شبکه به واشنگتن به میان آمد و الّا قبلا نه‌تن‌ها انتقال مطرح نبود بلکه در سال گذشته میلادی ساختمان جدیدی برای ایران اینترنشنال در غرب لندن به‌ارزش ۲۲ میلیون پوند خریداری شده و قرار بود همین روزها به آن ساختمان منتقل شویم.

او همچنین ادامه داد: میان مدیران ارشد ایران اینترنشنال و مقامات امنیتی لندن هیچ کس نگران ترور کارمندان عادی شبکه نبود بلکه دقیقاً نگران ارتباط این افراد با وزارت اطلاعات ایران شده بودند اگر هم نگرانی امنیتی وجود داشت صرفاً برای مدیران شبکه بود که از گذشته برای افرادی همچون محمود عنایت و علی‌اصغر رمضان‌پور (مدیران ارشد شبکه) و سیما ثابت (مجری ارشد شبکه) خانه‌های امنی توسط پلیس تهیه شده و در آن‌ها اقامت پیدا کرده بودند.

 دفتر مرکزی ایران اینترنشنال  که فعالیت خود را از سال ۹۶ شروع کرده است و در فهرست تروریستی ایران قرار دارد در لندن مستقر بود و در سال‌‌های گذشته به‌رغم آنکه بارها تریبون خود را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده بود اما هیچ‌گاه از سوی نهادهای ناظر در انگلستان مورد تذکر قرار نگرفته است.

آبان‌ماه ۱۴۰۱ فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد که در آن  به‌نحوی بی‌پرده از هدف تکه تکه و تجزیه شدن ایران خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که هدف پشت‌پرده آشوب‌طلبی‌ها نه دموکراسی، بلکه تجزیه است!

او مشخصاً خبر می‌دهد که در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده است که فقط با رهبران احزاب {تجزیه‌طلب} گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود!

ایران اینترنشنال بعد از افشای فایل صوتی اقدام به پخش گزارشی کرد و رعنا رحیم‌پور و BBC را عمال ایران دانست و برای این شبکه از لقب آیت‌الله بی‌بی‌سی استفاده کرد.

شبکه ایران اینترنشنال وابسته به شرکت ولنت مدیا (متعلق به عربستان) بود،  در پی توافق میان ایران و عربستان برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، این شرکت مجوز فعالیت آن را به نهاد ناظر رسانه‌ها در انگلستان (آفکام) پس داد و عملاً از خود سلب مسئولیت کرد و انتقال آن از لندن به واشنگتن برای پیدا کردن صاحب‌کار جدید بایستی تلقی کرد.موضوعی است که پروژه ایران ستیزی آی تی وی را به سخره می گیرد و بر سناریوی هالیوودی بودن آن صحه می گذارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.