کد خبر : 16355
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 9:37

ادعای بورل؛ اسرائیل حماس را برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین تامین مالی می‌کرد

ادعای بورل؛ اسرائیل حماس را برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین تامین مالی می‌کرد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را به حمایت مالی از حماس برای «تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی» متهم کرد. وی شواهد مشخصی برای ادعای خود ارائه نکرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از یورونیوز، بورل در اظهارات تندی که در طی یک سخنرانی در دانشگاه وایادولید در اسپانیا انجام داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را نیز متهم کرد که «شخصا» هرگونه تلاش برای حل و فصل مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین را از مسیر خود خارج کرده است.

بورل افزود: «خبر بد این است که اسرائیل به‌ویژه دولت آن، به‌طور کامل از تشکیل کشور فلسطینی امتناع می‌کند. نتانیاهو دیروز دوباره آن‌ را تکرار کرد.»

بورل طی سخنرانی خود در دانشگاه «بلد الولید»(وایادولید) در اسپانیا گفت:« بله، دولت اسرائیل حماس را با هدف تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین که توسط جنبش فتح رهبری می‌شود، تامین مالی می‌کرد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که راه حل نظامی در نوار غزه اگر به یک طرح سیاسی نیانجامد، کافی نخواهد بود».

این مقام ارشد اروپایی پیش‌تر در مقاله‌ای که در نشریه «لوموند» منتشر شده بود بر سه اولویت شامل جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به لبنان به هر قیمیتی، آزاد‌سازی گروگان‌ها و هموارسازی راه برای حل بحران در غزه تاکید کرده بود.

پس از اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپااسامه العلیعضو کمیته مشورتی فتح، شامگاه جمعه ۲۹ دی، در مصاحبه با «العربیه» گفت: «حماس یک گروه شبه‌نظامی در داخل فلسطین است و نماینده کشورفلسطین نیست.»

العلی در عین حال تاکید کرد که حماس از حکمرانی در غزه کنار نخواهد رفت مگر اینکه مجبور شود. وی افزود: «تنها مردم غزه تصمیم می‌گیرند که چه کسی بر آن‌ها حکومت کند.»

اولین بار در هفته گذشته ادعای مانند جوزپ بورل را شبکه خبری حکومتی انگلیس بی بی سی نشر داد.

بی بی سی به نقل از انور سادات از مخالفان سزسخت اخوان المسلمین که حماس ازآن انشعاب گرفته را مطرح کرده بود.

 احمد جمیل عزم، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قطر می‌گوید طرح این اتهامات منحصر به فرد خاصی نیست و «خود اسرائیلی‌ها هم در این ادعاها نقش داشتند. شکاف داخلی بین فلسطینی‌ها هم به این ادعاها دامن زد.»

بی بی سی در سال ۲۰۰۶ گزار کرد که در انتخابات پارلمان فلسطینی، جنبش حماس توانست به ۷۴ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی شورای قانونگذاری فلسطینی دست یابد در حالیکه جنبش فتح، که در دوره قبلی اکثریت مطلق کرسی ها را در اختیار داشت، ۴۵ کرسی را در اختیار گرفته است.

گروه فتح تاکید کرده است که با حماس برای تشکیل دولت ائتلافی همکاری نمی کند و برخی از رهبران فتح علنا ابراز امیدواری کرده اند که حماس در نخستین تلاش برای اداره امور تشکیلات خودگردان با شکست مواجه شود.

ابوشریف: رهبری فلسطین در دست مقاومت و حماس است

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، گفته بود که قبل از این جنگ و پیش از ۷ اکتبر مسئله فلسطین رو به فراموشی بود در داخل فلسطین در کرانه باختری شاهد اشغال مناطق مختلف و پیوستن به اسرائیل بودیم و از طرف دیگر ساخت شهرک ها توسط اسرائیلی روز به روز گسترش پیدا می‌کرد و فلسطینی ها بیشتر کشته می‌شدند و تمام قتل عام ها در این منطقه با هدف راندن فلسطینی ها از سرزمینشان بود.

وی در ادامه گفت: در بهترین توصیف برای این شرایط نوعی سیستم آپارتاید علیه فلسطین اعمال شده بود، تشکیلات خودگردان هم چیزی بیش از نگهبان امنیت رژیم صهیونیستی نبود. پروژه یهودی سازی قدس شدیدا شتاب گرفته بود و مسجد الاقصی تحت حاکمیت کامل اسرائیل قرار داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.