کد خبر : 20148
تاریخ انتشار : شنبه 20 مرداد 1403 - 12:16

آمریکا تحریم فروش سلاح به سعودی‌ها را لغو می‌کند

آمریکا تحریم فروش سلاح به سعودی‌ها را لغو می‌کند
آمریکا تصمیم گرفت که ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی را که سه سال قبل وضع شده بود، از میان بردارد. این ممنوعیت برای اعمال فشار به عربستان در جهت پایان دادن به جنگ یمن اعمال شده بود.

 به گزارش کلینی نیوز به نقل از صدای فرانشه، وزارت امور خارجۀ آمریکا اعلام کرد که تعلیق انتقال کلاهک‌های هوا به زمین پایان یافته و اینک می‌توان این سلاح‌ها را به عربستان تحویل داد.

یک مقام بلندپایۀ این وزارتخانه گفت: «ما تحویل سلاح به عربستان را همچنان مورد به مورد، مطابق با اصول انتقال سلاح‌های متعارف بررسی خواهیم کرد.»

چند روز قبل، کاخ سفید به کنگرۀ آمریکا اطلاع داده بود که رئیس‌جمهوری طی همین هفته به تحریم های تسلیحاتی عربستان پایان خواهد داد. احتمالاً تحویل سلاح‌ها از هفتۀ آینده از سر گرفته خواهد شد.

مسئولان دفتر ریاست جمهوری گفته‌اند «سعودی‌ها به تعهدات خود عمل کردند، ما نیز باید متقابلاً همین کار را بکنیم.»

بیش از دو سال پیش (بهار ۲٠۲۲)، عربستان سعودی و حوثی‌های یمن تحت نظارت سازمان ملل قرار آتش‌بس گذاشتند. از آن تاریخ به بعد، عربستان هیچ حملۀ هوایی علیه شورشیان یمنی انجام نداده و متقابلاً حوثی‌ها نیز تقریباً به شلیک‌های فرامرزی پایان داده‌اند.

مقامات وزارت خارجۀ آمریکا تأکید می‌کنند که «طی دو سه سال اخیر، وزارت دفاع عربستان گام‌های مثبتی در جهت کاهش خسارات غیرنظامی (در یمن) برداشته که این تا اندازه‌ای مرهون تلاش مربی‌ها و مشاوران آمریکایی بوده است.»

بعد از آن که سعودی‌ها بمباران‌های سنگینی علیه حوثی‌ها انجام دادند که به ویژه به غیرنظامیان یمنی آسیب‌های زیاد رساند، جو بایدن در سال ۲٠۲۱ تصمیم گرفت تحویل اسلحه به عربستان را محدود کند.

روابط میان آمریکا و عربستان در اوائل ریاست جمهوری جو بایدن تحت تأثیر پروندۀ قتل جمال خاشقجی قرار گرفت.

بایدن هنگام کارزار انتخاباتی خود حتی حکومت سعودی را “دولت منفور” خوانده بود و بعدها نیز تا مدتی از ملاقات با محمد بن سلمان اجتناب می‌کرد.

اما روابط دو کشور اخیراً دوباره رو به گرمی گذاشته و به ویژه بعد از حملۀ حماس به اسرائیل، همکاری‌ها میان واشنگتن و ریاض افزایش یافته است.

اگرچه جنگ میان حوثی‌ها وعربستان و متحدانش هنوز رسماً پایان نیافته، اما برخوردها طی دو سال اخیر بسیار محدود شده است. در حال حاضر نزدیک به ٨٠درصد جمعیت یمن شدیداً به کمک‌های بشردوستانۀ بین‌المللی وابسته است.

با اینحال، هنوز نمی‌توان به پایداری آتش‌بس میان حوثی‌ها و ائتلاف اعراب مطمئن بود. با ادامۀ بحران در منطقه و فعال شدن حوثی‌ها در جناح ضد اسرائیلی و همچنین حرکات غیرمنتظرۀ جمهوری اسلامی در عرصۀ سیاست خارجی، هر لحظه امکان دارد که برخوردها میان انقلابیون یمنی و نیروهای سعودی یا متحدانش – به ویژه امارات متحد عرب – شدت گیرد.

دولت بایدن همچنین در حال مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی و توافقی برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض به عنوان بخشی از یک توافق گسترده است که به مثابه عادی سازی روابط بین عربستان سعودی با اشغالگران پیش‌بینی می‌شود؛ اگرچه این یک هدف دست نیافتنی است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.