کد خبر : 15510
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 8:32

آمریکا اصلی‌ترین حامی اسرائیل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را وتو کرد

آمریکا اصلی‌ترین حامی اسرائیل قطعنامه آتش بس فوری در غزه را وتو کرد
عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با انتشار بیانیه ای، هدف آمریکا از وتوی قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت را انجام "قتل‌عام و نسل‌کشی بیشتر" توسط اسرائیل معرفی کرد.

به گزارش کلینی نیوز،  ایالات متحده آمریکا  حامی اصلی اسرائیل در بمباران و موشکباران غزه، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

۱۳ عضو شورا به این قطعنامه رأی موافق دادند. انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.

رأی‌گیری بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ساعاتی پیش گزارش داد کشورهای عربی در حال انجام آخرین تلاش‌ها برای همراه کردن آمریکا در خصوص برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «آمریکا آنجا نیست و به همین خاطر است که ما اینجا آمده‌ایم- ما می‌خواهیم با شریکان آمریکایی‌مان تعامل کنیم با یگوییم که توقف تجاوزگری‌ها به نفع آمریکا و به نفع صلح جهانی است.»

وزیر خارجه اردن این اظهارات را در کنار وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، مصر، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطینی مطرح کرد.

رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان  ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

در نشست  شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که  از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو  یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش کاملی از نابودی ده‌ها مسجد و مدرسه و بیمارستان در نوار غزه داد و گفت که «مردم در غزه دیگر جایی برای فرار و در پناه ماندن ندارند.» او تاکید کرد که «وضع بهداشت در اردوگاه‌های سازمان ملل» فاجعه‌بار است، زیرا فقط «یک دوش برای صدها نفر و یک توالت برای ده‌ها نفر موجود است.»‌

گوترش گفته که «بیش از هفده‌ هزار نفر در جریان بمباران اسرائیل در نوار غزه کشته‌ شده‌اند. آماری فاجعه‌بار که هر روز بیشتر می‌شود.»

نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود.

این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل  که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.