کد خبر : 7367
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 11:30

آمریکا:ما آماده‌ایم، اگر ایران آماده اجرای کامل تعهدات سال ۲۰۱۵ باشد

آمریکا:ما آماده‌ایم، اگر ایران آماده اجرای کامل تعهدات سال ۲۰۱۵ باشد
اگر ایران آماده اجرای کامل تعهدات خود تحت توافق سال ۲۰۱۵ باشد، ما نیز متقابلاً آماده‌ایم به تعهداتی که در آن توافق برعهده گرفتیم عمل کنیم.»

به گزارش کلینی نیوز، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری چهارشنبه از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره پاسخ دولت بایدن خودداری کرد.

ودانت پاتل در عین حال گفت:«اگر ایران آماده اجرای کامل تعهدات خود تحت توافق سال ۲۰۱۵ باشد، ما نیز متقابلاً آماده‌ایم به تعهداتی که در آن توافق برعهده گرفتیم عمل کنیم.»

پاتل جواب صریحی به این پرسش نداد که اگر برجام احیا نشود، سرنوشت آمریکایی‌های دو تابعیتی زندانی در ایران چه می‌شود، اما گفت:«مذاکرات اتمی با مذاکره برای آزادی این افراد جدای از هم هستند و آمریکا امیدوار است ایران هر دو را با فوریت پیگیری کند.»

گفتنی است ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا پاسخ رسمی را به نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام داده است.

پرایس گفت که از طریق مقامات اروپایی، پاسخ مقامات ایرانی داده شده است.
پیش از اظهارنظر پرایس، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دریافت پاسخ آمریکا را اعلام کرد و روز چهارشنبه گفت: «ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود را در این رابطه به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»

ایران می‌گوید پاسخ آمریکا را از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی دریافت کرد. ایران و آمریکا بیش از یکسال است که مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای برجام پیش می‌برند.

بعد از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای بازگشت طرفین به برجام، جمهوری اسلامی نظراتی را برای طرف آمریکایی ارسال کرد که اکنون آمریکا پاسخ به این نظرات را داده است.

طرف آمریکایی هنوز جزئیاتی از پاسخ به ایران را اعلام نکرده اما روز چهارشنبه وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت، بعید است که آمریکا نظرات جمهوری اسلامی درباره متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا را بپذیرد.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک که در جریان مذاکرات هستند، نوشت عدم پذیرش پیشنهادات ایران از سوی آمریکا ممکن است منجر به چند دور مذاکرات جدید یا ارایه پیشنهادات دیگری شود که این مذاکرات را طولانی خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، جان کربی هماهنگ کننده «شورای امنیت ملی» کاخ سفید به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که دولت بایدن همچنان به احیای برجام متعهد است.

پیشتر، یک مقام ارشد ایالات متحده روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود برای احیای برجام، از جمله اصرارش در مورد بسته شدن برخی از تحقیقات از برنامه هسته‌ای آن توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را کنار گذاشته و این امر احتمال رسیدن به توافق را بیشتر کرده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) به دست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »